מעבר נכון מהנקה או תמ"ל אל תזונת תינוקות וטעימות

מעבר נכון מהנקה או תמ"ל אל תזונת תינוקות וטעימות

 
זהו צעד מרגש ומשמעותי עבורך ועבור התינוק. המעעבר לטעימות יכול להיות קצת מלחיץ מכיוון שעד עכשיו היית אחראית על תזונה בהנקה שהיא נכונה לך ועכשיו עלייך לשנות ולשמור גם על תזונה נכונה עבורך וגם על תזונה בריאה עבור תינוקך.

איך מתחילים במעבר אל תזונת תינוקות?

את הטעימות יש להתחיל מגיל 6 חודשים. בין גיל 4-6 חודשים ניתן לתת כמויות מזעריות(ליקוק או כפית) לתינוקות אשר מוכנים לכך. תוכלי לדעת אם תינוקך מוכן כשתראי שהוא מקרב דברים לפה ומראה התעניינות באוכל שאת אוכלת, מחזיק את הראש ומצליח לשבת בכיסא עם תמיכה.
כאשר תתחילי את הטעימות, הן יהיו בכמות קטנה(כפית או שתיים לכל היותר). בשלב זה תזונת תינוקות עדיין תהיה מורכבת ברובה מתמ"ל או מהנקה. את הטעימות כדאי לתת כשעה-שעתיים לאחר שהתינוק ינק או שתה תמ"ל. אם התינוק לא רוצה לנסות או שהוא יורק הכל החוצה, ייתכן שהוא עדיין לא מוכן. זה בסדר וכדאי לנסות שוב לאחר כמה ימים.

כיצד להעלות כמויות ולמה כדאי לשים לב?

את הכמויות צריך להעלות בהדרגה לאחר גיל שישה חודשים. עם כמה שחשוב להתקדם אל תזונת תינוקות עשירה, חשוב שתשימי לב לסימנים שמשדר התינוק בזמן האכילה. אם הוא בוכה, מסובב את הראש או מראה כל סימן אחר לכך שאינו רוצה יותר, אל תתעקשי! שכן לתינוקות יש מנגנון רעב ושובע משלהם והם גם מתרגלים למרקמים החדשים בהדרגה. תהיי סבלנית ותני לתינוק את תקופת ההסתגלות שלה הוא זקוק.
חשוב לציין כי הרבה פעמים אורח חיים של תינוק משתנה בעקבות הטעימות. עד גיל תשעה חודשים נהוג לתת לתינוק להתנסות באוכל פעם או פעמיים ביום ולאחר מכן ניתן להגיע גם ל4 פעמים. שימי לב שהטעימות יכולות להחליף ארוחה של הנקה או תמ"ל או לגרום לכך שיהיה רעב מאוחר יותר לאחר הטעימות. תהיי ערנית לכך ואל תאכילי את תינוקך שלא לצורך.

אילו מזונות לשלב אל תוך תפריט תזונה של התינוק?

מלבד דבש וחלב ניגר עד גיל שנה המגוון הוא מאד רחב. חשוב רק שיהיה במרקם אשר מתאים לתינוק וימנע חנק. לכן יש לטחון את הכל ולהשתדל לא לחשוף ליותר מדי סוגים בבת אחת. הסיבה לכך היא שבתחילת הדרך תצטרכי לאבחן האם קיימות אצל התינוק אלרגיות למזונות מסוימים ששילבת לו בתוך תפריט תזונה.
כדאי לחשוף כל פעם למזון אחר ולאחר כיומיים של חשיפה לעבור למזון נוסף. חשיפה אחת אינה מספיקה כדי לקבוע שלא קיימת רגישות או אלרגיה, לפעמים האלרגיה יכולה להופיע אחרי יותר חשיפות.
הנה מספר דוגמאות של מאכלים שמתאימים עבור תזונת תינוקות וניתן לטחון אותם:
בשרים,ירקות ופירות מבושלים או מאודים, ביצה קשה(מגיל 6 חודשים), מוצרי חלב(מומלץ לא ממותקים), חמאת בוטנים(עדיפה מבמבה, מגיל 6 חודשים), דגנים(פסטה טחונה למשל), קטניות(יש להשרות להפחתת גזים), דגים(לשים לב להוצאת העצמות), שמן זית ועוד.
כאשר הילדים כבר אוכלים אוכל שאינו טחון חשוב לשים לב לחיתוך נכון שימנע סכנת חנק. לחצות מאכלים קטנים ועגולים כדוגמת ענבים לאורך. לא לחתוך מאכלים כמו נקניקיות לעיגולים אלא לאורך. להימנע ממזונות כמו מסטיקים, טופי, פופקורן ואגוזים שלמים שיכולים גם הם לגרום לחנק.

, מעבר נכון מהנקה או תמ"ל אל תזונת תינוקות וטעימות

בלוג בריאותהריון ולידה