להשתלט על הצרבת באמצעות תפריט תזונה

להשתלט על הצרבת באמצעות תפריט תזונה

אם אתם סובלים מצרבת, בוודאי שמתם לב שהרבה פעמים היא תוקפת לאחר הארוחה או בשעות מסוימות במהלך היום. מדוע ולמי זה קורה? איך אפשר להקל על התסמינים ללא תרופות? על איזה אורח חיים בריא כדאי לשמור כדי לא לסבול מהצרבת? על כל השאלות הללו אענה במאמר זה.

מה מרגישים כאשר יש צרבת? מדוע זה קורה?

לרוב התחושה היא של בעירה או צריבה באזור החזה או הבטן העליונה. ישנם אנשים שחווים כאב גם באזור הצוואר, בגרון או בחלל הפה. הסיבה לכך נעוצה בשוער(מעין שריר) שנמצא בין הקיבה לוושט, ממוקם בחלקו התחתון של הוושט. הוא זה שמונע מעבר חומצה, אשר מופקת בקיבה לצרכי עיכול, אל הוושט. הוושט, לא יודעת להתמודד עם תוכן חומצי והתאים בה יכולים להיפגע, לכן לעיתים אנו חשים בכאב. כאשר השוער אינו מתפקד כראוי, נמצא תחת לחץ(ארוחה גדולה או בטן גדולה בהריון) או נחלש, יהיה מעבר של חומצה מחלל הקיבה מעלה אל הוושט.

מדוע כדאי להתייחס לצרבת ברצינות?

אם הצרבת אצלכם היא תופעה נדירה כנראה שאין סיבה לדאגה. אך אם אתם סובלים מהצרבת לעיתים תכופות, תדעו שיש לה השפעה על הבריאות שלכם בטווח הארוך. הצרבת גורמת לגירוי חומצי בוושט שיכול לעורר דלקות ולהגדיל את הסיכוי לחלות בסרטן הוושט בעתיד. לכן אל תתייחסו לתופעה בזלזול ובצעו שינויים לכיוון אורח חיים בריא יותר ואל תפריט תזונה נכונה.

אילו שינויים כדאי לעשות וכיצד להתאים תפריט תזונה למניעת הצרבת?

אני ממליצה על חמישה שינויים עיקריים, שינויים של אורח חיים בריא ושינויים של תזונה נכונה:
1. על מנת למנוע הפעלת לחץ על השוער, כדאי לשמור על תפריט תזונה עם נפח ארוחות קטן. ניתן להשיג מטרה זו על ידי מספר רב יותר של ארוחות קטנות יותר בתפריט שלכם. כמו כן עדיף לא לאכול בצמוד לשינה או לשכב לאחר הארוחה.
2. מזונות שומניים מאיטים את קצב ריקון הקיבה, לכן מומלץ תפריט תזונה עם מזונות בעלי אחוז שומן נמוך ומזונות שבושלו בשיטות בישול בריאות. למשל בחירת מוצרי חלב עם אחוז שומן לא גבוה מ-5%, בחירת בשרים רזים ובישול באפיה או אידוי במקום טיגון בשמן. המלצה זו יכולה לסייע גם בתהליך הרזיה.
3. הימנעו ממזונות ומשקאות אשר מכילים קפאין(תה, קפה, קולה) ומאלכוהול. כאשר תפריט תזונה כולל אותם ישנו סיכוי שיחלישו את השוער ויחריפו את תדירות או עצמת הצרבת.
4. הוספת סיבים תזונתיים וחלבון בארוחות יכול לסייע גם כן. שינוי זה הוא מבורך בכל תפריט תזונה.
5. מכיוון שעודף משקל גם הוא משפיע על הופעת הצרבת, כדאי להקפיד על פעילות גופנית מתונה. אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית מסייע בשמירה על משקל תקין ומניעת צרבות.
כמובן שמומלץ להתייעץ עם דיאטנית קלינית על מנת לבצע את השינויים על הצד הטוב ביותר ולמנוע חוסרים בתזונה.

אילו מצבים נוספים גורמים לצרבת?

תרופות ללחץ דם, עליה במשקל, הריון, עישון.

שינויי תזונה או שינויי אורח חיים לא עזרו לי, מה עלי לעשות?

במידה ופניתם לשינוי אורח חיים או תפריט תזונה והצרבת המשיכה להופיע, התייעצו עם הרופא או הרוקח לגבי תרופות להקלה בצרבת. התרופות בדרך כלל מגיעות בתמיסות או בכדורים.

אוקסנה קוזמין- דיאטנית קלינית

*ראו גם מאמר בנושא צרבת בהריון

 

*להרחבה בנושא ניתן לצפות בסרטון הבא:

 

, להשתלט על הצרבת באמצעות תפריט תזונה

בלוג בריאותתזונה נכונה