תזונה נכונה למניעת צרבות בהריון

תזונה נכונה למניעת צרבות בהריון

בנוסף לאינסוף תופעות לוואי במהלך ההריון התחלת לחוש גם בצרבת שמציקה לך? כדאי שתקראי את המאמר הבא! יש בו טיפים של אורח חיים בריא ושל תזונה נכונה שיסייעו לך בהתמודדות עם הצרבת.

מה המנגנון בגוף שגורם לצרבת?

הצרבת נגרמת כאשר עוברת חומצה המשמשת לעיכול, מהקיבה אל הושט. החומצה עוברת כאשר הסוגר בין הושט לקיבה אינו נסגר כראוי או נחלש. ההיחלשות יכולה להיגרם מכמה סיבות, הקשורות באורח החיים או תפריט תזונה ומכמה סיבות שאינן מושפעות מהתזונה או אורח חיים בריא.

מדוע הריון או תזונה בהריון גורמים לצרבת?

הסיבה הראשונה יכולה להיות קשורה בעליה במשקל במהלך ההריון. כאשר יש עודף קלורי או תפריט תזונה שאינו מתאים עבורך, תיתכן עליה במשקל בהריון. עודף המשקל גורם להפעלת לחץ על הסרעפת ופתיחת או החלשת הסוגר. כתוצאה מכך תהיה עליה של חומצה מהקיבה לושט. יש לזכור כי גם אם שמרת על תזונה נכונה לאורך כל ההריון והעלייה במשקל הייתה תקנית, עדיין הבטן גדלה עם גדילתו של העובר והיא תפעיל לחץ דומה על הסוגר. סיבה שניה, היא הפרשת הורמונים במהלך ההריון. בייחוד הורמון הפרוגסטרון אשר מיוצר בכמות גבוהה יותר בהריון וגורם להרפיית שרירים. הסוגר, שגם הוא שריר מוחלש כתוצאה מכך.
אם תרצי לדעת האם העליה במשקל במהלך ההריון שלך תקינה, לחצי על הקישור למאמר הבא:

האם בחרת דיאטה בהריון שתמנע ממך לעלות יותר מדי במשקל?

אילו שינויים לעשות וכיצד להתאים תפריט תזונה למניעת הצרבת?

ראשית, אם בביקורי מעקב ההריון אצל האחות נראה כי עלית יותר מדי במשקל, התייעצי עם דיאטנית קלינית לבניית תפריט תזונה בהריון שיתאים לצרכייך. עצירת העלייה במשקל יכולה לעזור בהפחתת הצרבות.

בנוסף, בצעי את השינויים הבאים:

1. על מנת למנוע הפעלת לחץ על השוער, כדאי לשמור על תפריט תזונה עם נפח ארוחות קטן. הכוונה למספר רב יותר של ארוחות קטנות בתפריט שלך. כמו כן עדיף לא לאכול בצמוד לשינה או לשכב לאחר הארוחות.
2. מזונות שומניים מאיטים את קצב ריקון הקיבה, לכן מומלץ תפריט תזונה עם מזונות בעלי אחוז שומן נמוך ומזונות שבושלו בשיטות בישול בריאות. למשל מוצרי חלב עם אחוז שומן לא גבוה מ-5%, בשרים רזים ובישול באפיה או אידוי במקום טיגון. המלצה זו יכולה לסייע גם בתהליך הרזיה לאחר הלידה.
3. הימנעי ממזונות ומשקאות אשר מכילים קפאין(תה, קפה, קולה) ומאלכוהול. כאשר תפריט תזונה כולל אותם ישנו סיכוי שיחלישו את השוער ויחריפו את תדירות או עצמת הצרבת. זכרי כי ישנה הצדקה להפחית מזונות אלו מתוך שיקול של שמירת בריאות העובר. להרחבה בנושא קראי את המאמר: הקשר בין תפריט תזונה לקפה

4. הוספת סיבים תזונתיים וחלבון בארוחות יכול לסייע גם כן. שינוי זה הוא מבורך בכל תפריט תזונה.
5. שמרי על אורח חיים בריא במהלך ההריון. הכוונה היא קודם כל לשמירה על פעילות גופנית מתונה, במידת האפשר במהלך ההריון. הפעילות הגופנית תשפר את הרגשתך ותתרום למהלך הריון תקין, כמו כן תמנע עלייה במשקל. חשוב לציין שאם עדיין לא הפסקת לעשן, מומלץ מאד להפסיק בהקדם. ידוע כי העישון משפיע לרעה על בריאות העובר! כמו כן העישון מחליש את הסוגר ומעודד את הופעת הצרבת. עישון יכול לגרום לצרבות לא רק בתקופת ההריון ולא רק אצל נשים.

אוקסנה קוזמין- דיאטנית קלינית

*להרחבה בנושא הצרבת ניתן לצפות בסרטון הבא:

 

 

, תזונה נכונה למניעת צרבות בהריון

בלוג בריאותהריון ולידה